Hållbarhetsledning
”Hållbarhet är vårt trumfkort” är ett av huvudtemana i vår strategi och har varit det under lång tid även i tidigare strategier. Vi betraktar hållbarheten ur ett brett perspektiv och den är en fast del av konkurrensutsättningen, arbetet under avtalsperioden och rapporteringen. Vår egen verksamhet är också hållbar, även om företagets ringa storlek och verksamhetens karaktär gör att påverkan är relativt liten. Kärnan i Hansels genomslagskraft utgörs av de gemensamma upphandlingar som företaget konkurrensutsätter och upprätthåller för aktörerna inom Finlands offentliga sektor.
Vi genomför upphandlingar enligt standardiserade processer. I förhandsutredningen inför varje gemensam upphandling genomför vi en riskanalys, segmentering och hållbarhetsanalys och kategoriserar upphandlingen utifrån perspektiven beredskap, dataskydd och informationssäkerhet. Under avtalsperioden fokuserar vi på att övervaka överensstämmelse med kraven i enlighet med avtalsvillkoren. Risknivån och kraven i upphandlingen varierar och därför varierar också den kontrollmekanism som väljs beroende på föremålet för upphandlingen. I sin enklaste form kan det innebära dialog och en eventuell självutvärdering av avtalsleverantören och en granskning av dokumentationen medan det i sin tyngsta form kan innebära att en tredje oberoende part genomför en hållbarhetsrevision.
Kärnan i hållbarhetsarbetet bildar hållbarhetsgruppen, en matrisorganisation bestående av nio personer. Gruppens ordförande är ekonomichefen som ansvarar för hållbarheten i ledningsgruppen. Hållbarhetsgruppens uppgift är att utveckla hållbarhetsrelaterade processer, följa utvecklingen av lagstiftningen, utbilda personalen och informera om hållbarhetsfrågor. Hansels styrelse får en statusrapport om hållbarheten vid varje styrelsemöte som en del av verkställande direktörens genomgång.
Under 2024 höll hållbarhetsgruppen regelbundna möten varannan vecka, utom under semesterperioder. Gruppen arbetade aktivt med intressentgrupper både nationellt och internationellt och höll inlägg om hållbarhetsfrågor vid olika evenemang. Under hösten 2024 ordnade hållbarhetsteamet fyra hållbarhetsutbildningar för företagets medarbetare på olika teman:
- Hållbarheten i gemensamma upphandlingar och hållbarheten i systemen
- Utvärdering av genomslagskraften och hållbarheten i kundspecifika upphandlingar
- Hansels resa från GRI till ESRS
- Ledning av hållbara upphandlingar
CSRD ändrar rapporteringen
Direktivet om hållbarhetsrapportering kommer också att förändra hållbarhetsrapporteringen hos Hansel trots att vi inte omfattas av obligatorisk rapportering på grund av företagets ringa storlek. Under 2024 har vi fördjupat oss i innehållet i CSRD och börjat genomföra en dualitetanalys i enlighet med europeiska standarder (ESRS). Vi planerar att rapportera enligt ESRS från och med 2025. Många av Hansels avtalsleverantörer är skyldiga att gå över till rapportering enligt ESRS redan från och med 2024 och en del av våra kunder håller också på att övergå till ESRS-rapportering.
Under hösten 2024 införde vi det nya systemet och ordnade 11 DMA-workshops. Redan från början stannade vi upp ett ögonblick för att reflektera över Hansels värdekedja och konstaterade att vi för tydlighetens skull ska se på saker och ting ur både Hansels egen verksamhets och de gemensamma upphandlingarnas perspektiv. Arbetet fortsätter under 2025.
Hållbarhetskoder per kategori
Kategori | Gemensamma upphandlingar 2024, M€ | Miljömärkning, M€ | Märkning för social hållbarhet, M€ | Märkning för ekonomisk hållbarhet, M€ | Miljömärkning, % | Märkning för social hållbarhet, % | Märkning för social hållbarhet, % |
Märkning för ekonomisk hållbarhet, % | 217 | 21 | 0 | 216 | 10 | 0 | 100 |
Programvara | 206 | 3 | 0 | 206 | 2 | 0 | 100 |
Energi | 184 | 166 | 5 | 184 | 90 | 3 | 100 |
Ekonomi- och finansieringstjänster | 162 | 123 | 0 | 162 | 76 | 0 | 100 |
HR- och hälsovårdstjänster | 152 | 1 | 10 | 152 | 1 | 7 | 100 |
Fordons- och logistiktjänster | 151 | 138 | 66 | 151 | 91 | 44 | 100 |
ICT-utrustning | 132 | 128 | 128 | 132 | 97 | 97 | 100 |
Livsmedels- och restaurangtjänster | 127 | 127 | 123 | 127 | 100 | 97 | 100 |
Möbler och kontorstjänster | 97 | 91 | 33 | 97 | 94 | 33 | 100 |
Rese- och mötestjänster | 80 | 54 | 78 | 80 | 68 | 98 | 100 |
Renhållningstjänster och material | 67 | 67 | 42 | 67 | 100 | 63 | 100 |
Datorsalstjänster och utrustning | 52 | 8 | 0 | 52 | 16 | 0 | 100 |
Datakommunikation | 51 | 0 | 6 | 51 | 0 | 11 | 100 |
Säkerhetsteknik och säkerhetstjänster | 39 | 36 | 0 | 39 | 92 | 0 | 100 |
Sammanlagt | 1 718 | 964 | 491 | 1 717 | 56 | 29 | 100 |
Utsläpp från Hansels egen verksamhet
Utsläppen från Hansels egen verksamhet har beräknats enligt GHG-protokollet och med samma avgränsningar från 2020 och framåt. Scope 1- och Scope 2-utsläppen i Hansel var noll. Ökningen av utsläpp i Scope 3 drevs av utbytet av datorer och skärmar under 2024. Utsläppen från affärsresor och avfallshantering har minskat.
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | Förändring-% (jfr. 2023) | |
Totala utsläpp (exkl. Hilma), (Scope 1–3), tCO2-ekv* |
840 (87) | 661 (74) | 480 (55) | 535 (62) | 657 (76) | 27 |
Totala utsläpp (inkl. Hilma), (Scope 1–3), tCO2-ekv* |
982 (102) | 865 (97) | 591 (68) | 651 (76) | 767 (89) | 14 |
Scope 1, tCO2-ekv |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Scope 2, tCO2-ekv |
0 | 0 | 0 | 65 | 54 | 0 |
Scope 3 (exkl.bokföringen/Envimatdata), tCO2-ekv |
200 | 70 | 43 | 37 | 170 | 183 |
Scope 3 (pl. Hilma), tCO2-ekv |
840 | 661 | 480 | 471 | 603 | 27 |
Scope 3 (inkl. Hilma), tCO2-ekv |
982 | 865 | 591 | 587 | 713 | 14 |
Utsläpp per person, tCO2-ekv/person (årsverken) (inkl. bokföring/ Envimatdata) |
6,4 | 5,4 | 4,0 | 4,6 | 5,9 | 19 |
Utsläpp per anställd, tCO2-ekv/person (årsverken) (exkl. bokföring/ Envimatdata) |
1,5 | 0,6 | 0,4 | 0,9 | 2,0 | 150 |
*Inom parentes anges antalet genomsnittliga finländare vars årliga utsläpp motsvarar de totala utsläppen. |
Utsläpp från Hansels gemensamma upphandlingar
Utsläppen från gemensamma upphandlingar baseras på koefficienter som beskriver de genomsnittliga utsläppen för varje produkt- och tjänstegrupp och som tagits fram av sakkunniga vid Finlands miljöcentral. Koefficienterna uppdaterades 2023 i samarbete med Finlands miljöcentral och kopplades till rapporteringsdata för gemensam upphandling. Utsläppssiffrorna innehåller en hel del osäkerhet eftersom koefficienterna är beräknade medelvärden. Även indikativa utsläppsberäkningar för upphandlingar är emellertid ett värdefullt verktyg för att åtgärder för att minska utsläppen ska kunna riktas på ett förnuftigt sätt. En del av Hansels avtalsleverantörer gör noggranna utsläppsberäkningar och ger också informationen till sina kunder. Hansel samlar åtminstone inte för tillfället in den här datan centralt utan använder de tidigare nämnda koefficienterna för sin egen beräkning.
Kategori | Gemensamma upphandlingar 2024, tusen € | Gemensam upphandling 2024, CO2-ekv, tusen kg | Gemensamma upphandlingar 2023, tusen € | Gemensam upphandling 2023, CO2-ekv, tusen kg | Gemensam upphandling, CO2-ekv kg, % förändring (jfr. 2023) | Gemensam upphandling, €, förändring i % (jfr. 2023) |
Fordons- och logistiktjänster | 151 318 | 37 796 | 104 882 | 27 075 | 40 | 44 |
Sakkunnigtjänster | 216 591 | 32 035 | 198 369 | 29 357 | 9 | 9 |
Livsmedels- och restaurangtjänster | 127 404 | 139 904 | 107 638 | 156 478 | -11 | 18 |
Energi | 183 505 | 283 355 | 206 725 | 319 633 | -11 | -11 |
HR- och hälsovårdstjänster | 152 351 | 33 140 | 145 180 | 30 810 | 8 | 5 |
IT-utrustning | 132 330 | 51 513 | 146 653 | 57 548 | -10 | -10 |
Möbler- och kontorstjänster | 97 095 | 24 396 | 108 888 | 27 255 | -10 | -11 |
Datorsalstjänster och utrustning | 52 209 | 10 140 | 44 237 | 9 909 | 2 | 18 |
Rese- och mötestjänster | 80 028 | 44 057 | 78 550 | 44 080 | 0 | 2 |
Programvara | 205 973 | 28 807 | 187 456 | 26 165 | 10 | 10 |
Renhållningstjänster och material | 66 574 | 20 667 | 65 847 | 20 488 | 1 | 1 |
Ekonomi- och finansieringstjänster | 162 291 | 28 471 | 102 250 | 18 261 | 56 | 59 |
Datakommunikation | 50 834 | 11 149 | 59 172 | 12 234 | -9 | -14 |
Säkerhetsteknik och säkerhetstjänster | 39 311 | 5 916 | 36 820 | 6 106 | -3 | 7 |
Sammanlagt | 1 717 815 | 751 346 | 1 592 670 | 785 398 | -4 | 8 |
År 2024 ökade eurobeloppet för försäljning genom gemensam upphandling jämfört med 2023 men samtidigt minskade de beräknade utsläppen från gemensam upphandling. Det här beror på att upphandlingarna 2024 var mer inriktade på produkter och tjänster med lägre utsläpp än under föregående år.
Hansels hållbarhetsrapportering
Resultatet av hållbarhetsarbetet presenteras i en hållbarhetsrapport som publiceras årligen på finska, svenska och engelska och som ingår i årsberättelsen. För hållbarhetsrapporteringens del innehåller rapporten nyckeltal för 2024 samt händelser och prestationer av intresse inom hållbarhetsområdet. Hållbarhetsrapporten för 2023 års evenemang publicerades den 25 mars 2023. Rapportens struktur bygger på den internationellt accepterade GRI-standarden. Nu används 2021 års standard.
Rapporten innehåller en tabell som visar rapportens innehåll, kombinerat med väsentlighetsteman, de GRI-standarder som tillämpas och var i rapportavsnittet frågor om det aktuella temat tas fram. Om uppgifter inte finns tillgängliga anges det i tabellen med en motivering. En del av informationen ingår i bokslutet.
Rapporten har sammanställts av Hansels kommunikation i samarbete med reklambyrån SST. Den planeras av hela hållbarhetsgruppen och godkänns av ledningsgruppen. Hållbarhetsrapporten lämnas också till styrelsen för kännedom.
Foto: Mika Pakarinen, Lasse Lecklin, Akindof, Jetro Stavén och Hansels kommunikation. På fotografierna i årsberättelsen ses Hansels sakkunniga och kunder som intervjuats för artiklarna.
För mer information:
Johanna Kaalikoski
kommunikationschef
johanna.kaalikoski@hansel.fi
tfn 029 444 4289
Hansels hållbarhetsrapport kan läsas på adressen arsberattelse2024.hansel.fi (på finska på adressen vuosikertomus2024.hansel.fi och på engelska på adressen annualreport2024.hansel.fi). Hållbarhetsredovisningen publiceras för elfte gången endast som webbversion och den har verifierats av revisionssamfundet KPMG Oy Ab.
Nästa: Väsentlighetsbedömning
Intressant för dig
Väsentlighetsbedömning
Hansels väsentlighetsbedömning uppdaterades senast i slutet av 2023.
Modellen för genomslagsbedömning fungerar
Modellen för genomslagsbedömning har visat sig fungera väl och har kompletterats med en tredje fas.
Manual för kvalitetssäkring av hållbarheten färdigställdes
På uppdrag av finansministeriet tog vi fram en nationell manual för kvalitetssäkring av hållbarheten för offentliga upphandlingsenheter.